Volg ons :

Hoe kies je de juiste maat voor je motoruitrusting?


Kies de juiste maat voor uw motoruitrusting

Het selecteren van de juiste motoruitrusting is niet altijd eenvoudig, maar als je de factor maat erbij optelt, kun je soms in de war raken... Helm, motorjas, laarzen, handschoenen, enz. : het kiezen van de juiste maat heeft invloed op het comfort, de bescherming die de uitrusting biedt en natuurlijk op de stijl. Wees gerust, tussen het uiterlijk van een aardappelzak en de stijl van de wasdroger die te heet staat, is er een gulden middenweg die niet zo ingewikkeld te vinden is als je ons advies opvolgt.

Motorhelm: Maak je geen zorgenzomer

Het kiezen van de juiste helmmaat brengt de premier kilometers soms wat ongemak met zich mee
Een nieuwe helm kan de eerste kilometers wat krappe ondersteuning bieden

Het kiezen van de juiste maat helm is zowel een kwestie van comfort als van veiligheid. Het onderwerp moet daarom niet lichtvaardig worden opgevat. Een helm die te klein is, zal uw schedel tot het punt van ongemak samendrukken, terwijl hij te groot zijn beschermende rol niet zo effectief zal spelen als dat nodig is.

Om te weten of een helm bij u past, controleert u bij ontvangst of deze niet zweeft. Je zou slechts twee vingers tussen het schuim en je wangen moeten kunnen schuiven. Een gevoel van compressie in de wangen is geen probleem, wetende dat het schuim bij gebruik zal bezinken. Als de helm te klein is, zal er snel ongemak voelbaar zijn, vaak rond het hoofd.

De verschillende metingen die in deze handleiding worden gebruikt. Wij besparen u de maat!

Het kiezen van de juiste maat voor een motorhelm

Maak je geen zorgen, de handeling is uiterst eenvoudig: pak een meetlint (of een touwtje dat je vervolgens gaat meten) en meet je schedelomtrek – je hoofdomtrek dus – 2,5 cm boven je wenkbrauwen. Raadpleeg de merkspecifieke correspondentietabel die beschikbaar is op elk productblad. Dat is alles, je hebt de sleutels bij de hand om de juiste maat helm te kiezen!

De maten van motorhelmen behouden een zekere homogeniteit van het ene merk tot het andere:

Algemene overeenkomsten van motorhelmmaten op basis van hoofdomtrek

Universele maatXSSMLXL2XL
Hoofdomtrek (in cm)53-5455-5657-5859-6061-6263-64
In bepaalde gevallen kunnen de waarden echter variëren.

Het probleem met helmen is dat fabrikanten soms hun specifieke kenmerken hebben met betrekking tot de schedelmorfologie. Om te zeggen dat we geen hoofd hebben voor /plaats hier het merk van uw keuze/ is nu enigszins beledigend, het komt voor dat we niet het verwachte comfort vinden in een helm die in de gebruikelijke maat is gekozen. Mocht dit ooit gebeuren, onthoud dan dat de retourzending gratis is bij Motoblouz ; U hoeft dus alleen maar een andere maat of een concurrerende helm ter vervanging te bestellen!

Motorjas: Draag hem getailleerd

Motorjas passend voor een motorrijder die op een Triumph rijdt
Er wordt een motorjas van de juiste maat gemonteerd

We zien het bij de klanten die bij ons langskomen in onze winkels: motorrijders kiezen spontaan voor een iets lossere jas. We stellen ons dus voor dat we comfort verkrijgen door vrijer te kunnen bewegen. Slechte reflex.

Het is inderdaad beter om een ​​vrij getailleerd jasje te kiezen. Ten eerste is er wat betreft stijl geen foto. Maar bovenal zal een getailleerd jack, tegen alle verwachtingen in op het gebied van de statistiek, comfortabeler in zijn. Het voorkomt dat hij door de wind wappert en wappert, zonder dat je er een trui onder kunt dragen als het afkoelt. Het parachutejasje? Slecht idee !

Adventure-jack gedragen door een trailpiloot op een Ténéré
De meest technische jassen speciaal voor reizen vermenigvuldigen de aanpassingen

Het kiezen van de juiste maat voor een motorjas

De borstomvang waar deze het breedst is, blijft de standaardmaat voor het kiezen van de juiste jasmaat. Dat gezegd hebbende, vindt u, in tegenstelling tot helmen, meer informatie over de bijzonderheden van de producten van elk merk op onze productbladen voor jassen. Kijk eens naar de link “Maattabel”. Bij Dexter wordt bijvoorbeeld de taillemaat, rug- of mouwlengte aangegeven, wat je echt helpt bij het kiezen.

Motorbroek: De juiste lengte voor de benen…

Beenlengte, een belangrijk selectiecriterium bij het kiezen van de maat van jouw motorbroek
Het kan zijn dat je motorbroek iets te lang is als je staat

Hoe graag we ook spontaan te grote jassen zouden kiezen, voor motorbroeken zouden we ons haasten voor dingen die te kort zijn! Deze paradox kan worden verklaard omdat we onze broek vaak staand passen, en in deze context kunnen de pijpen van motorbroeken lang, heel lang zijn...

Laat u niet misleiden: trek bij ontvangst uw broek aan en klim statisch op uw motor. Eenmaal gezeten moeten de beschermschalen zich ruim vóór de knieën en heupen bevinden. U kunt ook de werkelijke lengte van de broekspijpen zien.

bikerbenen op haar motor gemonteerd, motorbroek aan duidelijk te klein
Test uw broek direct op de motor om de maat te controleren terwijl u zit

Het kiezen van de juiste maat motorbroek

“De juiste lengte voor de benen is wanneer de voeten de grond raken.” Niet verkeerd, maar bij motorbroeken is de referentiemaat meer de tailleomtrek en/of de heupomtrek. De binnenbeenlengte zal, indien aangegeven door de fabrikanten, niettemin zeer nuttig blijken. Een blik op de “Maattabel” op elk productblad zal ook informatief zijn om de specifieke kenmerken van elk merk te kennen.

Motorpak: delicate alchemie

Motorrijder die een trainingspak voor motorfietsen draagt, zittend op zijn machine
Voldoende passend, maar ook voldoende verstelbaar, het motorpak!

Het lederen motorpak blijft de uitrusting waarvan de maat het moeilijkst te kiezen blijft. De balans tussen voldoende bewegingsvrijheid en voldoende pasvorm om de schelpen op hun plaats te houden, is bij premier poging niet altijd gemakkelijk te vinden. Gelukkig specificeren fabrikanten over het algemeen veel afmetingen in de “Maattabel” van hun productbladen.

Geen wonder dat het oncomfortabel is om op te lopen of te staan. Test ook hier uw combinatie bij ontvangst door een positie in te nemen op uw motor. Ideaal is om indien nodig uw rug- en borstbescherming eronder aan te trekken. Je moet je op je gemak voelen, zonder binnen te zweven. Vergeet niet dat het nog een paar sessies op het circuit of een paar ritten op de weg zal duren voordat hij "ingereden" is, dat wil zeggen om zich aan te passen aan uw metingen en bewegingen. Bekijk onze koopgids voor trainingspakken voor meer details !

Motorrijder in positie op zijn machine, de oplossing voor het kiezen van de juiste pakmaat
Test het pak in positie op de motorfiets

Het kiezen van de juiste maat motorpak

Voor de maat van het motorpak zal het uitgangspunt zijn het meten van je borstomtrek op het breedste punt (zoals bij een jas) en je heupomtrek (zoals bij een broek). Verfijn vervolgens uw maatkeuze door de aanvullende afmetingen te controleren die door de fabrikant zijn opgegeven: binnenbeenlengte, armlengte, enz.

Motorhandschoenen: Aan de vinger en het oog

Biker toont de palm van zijn motorhandschoenen
Kies de juiste maat voor jouw motorhandschoenen

Vingerlengte is het nummer 1 criterium bij het kiezen van het paar handschoenen dat bij u past. Een paar millimeter speelruimte is essentieel, zodat de toppen van je vingers niet onder druk staan ​​als je in de handvatten van je motorfiets knijpt. Deze configuratie sluit uiteindelijk de bloedsomloop naar de vingertoppen af, wat ongemakkelijk is, vooral als het koud is.

De maten motorhandschoenen zijn relatief standaard per merk, zozeer zelfs dat we hier een algemene tabel kunnen delen:

Gemeenschappelijke overeenkomsten van herenmotorhandschoenmaten

Universele maatXSSMLXL2XL3XL/XYL4XL/XZL
Amerikaanse maat7.588.599.51010.511
Handomtrek in cm1920,321,622,924,225,426,727,9

Gemeenschappelijke overeenkomsten van damesmotorhandschoenmaten

Universele maatSMLXL
Amerikaanse maat77,588,5
Handomtrek in cm17,81920,321,6
In bepaalde gevallen kunnen de waarden echter variëren.

Omgekeerd zullen te brede motorhandschoenen ook een probleem vormen door de vorming van vervelende plooien aan de handpalmzijde. Tabletten met het aanspannen van het handvat, het wordt echt pijnlijk. En als ze niet goed worden vastgehouden, kunnen ze niet voldoende bescherming bieden of zelfs helemaal vallen bij een bowl...

Screenshot van een Motoblouz productblad met de link naar de maattabel gemarkeerd
De link naar de maattabel!

Het kiezen van de juiste maat voor motorhandschoenen

Voor motorhandschoenen is de bruikbare maat de omtrek van de hand. Ga rond de hand met een naaistertape, langs de basis van de pink en in de holte tussen duim en hand. Met deze afmeting in gedachten, raadpleeg de correspondentietabel in de “Maattabel” voor de motorhandschoen waarin u geïnteresseerd bent om de juiste maat te kiezen.

Motorlaarzen: Rijd op de rechtervoet

Het kiezen van de juiste maat motorlaarzen
Geen geheim met de maat motorlaarzen!

Laarzen zijn waarschijnlijk de gemakkelijkste categorie uitrusting om uit te kiezen. Houd echter wel de mogelijkheden van het aanpassen van de kuitomtrek in de gaten als je vanuit dit oogpunt een sterk type bent. Een elastisch kruisje of verstelbandjes met klittenband kunnen gunstig zijn in termen van comfort.

Het kiezen van de juiste maat voor jouw motorlaarzen

Niets bijzonders aan de laarzen dus: in de meeste gevallen zul je gewoon de maat moeten kiezen die voor jou gebruikelijk is. Laarzen van sommige fabrikanten vallen meestal een beetje klein, andere een beetje groot. Details over dit onderwerp vindt u in de klantrecensies.

Klantrecensies, een welkome helpende hand!

Vertrouw op de ervaring van andere motorrijders!

Elk merk apparatuur, elk product kan zijn specifieke kenmerken hebben qua formaat. Dit is waar klantrecensies u een serieuze helpende hand kunnen bieden. Op Motoblouz profiteert bijna elk product van de feedback van iedereen die het vóór jou heeft gekocht. Wanneer de stek atypisch is, kunt u er zeker van zijn dat u niet de premier bent die dit ervaart. Neem de tijd om deze beoordelingen te lezen. Vergeet ook niet om de meningen over de kleurvarianten (bijvoorbeeld andere ontwerpen van dezelfde helm) te raadplegen om uw monster te verrijken.

Labels Adviessnoeien

Deel dit artikel

Loïc

Redacteur en tester voor Motoblouz , ik ben een onvoorwaardelijke fan van wegen met bochten. Voor mij is de motorfiets zowel een vluchtmiddel als een vervoermiddel.

Geen commentaar

Voeg de jouwe toe