Je motor opwarmen voordat je vertrekt, een reflex voor veel motorrijders. Maar is dit werkelijk een garantie voor een lange levensduur van onze kostbare mechanica? Om erachter te komen wat we konden verwachten, hebben we de vraag onderzocht. En je zult zien, het antwoord zal je verrassen!
Je hoeft alleen maar te zien in welke staat een berisping ons brengt voordat we 's ochtends onze premier koffie hebben gedronken, om onszelf te vertellen dat koudschouderen voor niemand werkt... Het geldt waarschijnlijk hetzelfde voor onze motorfietsen, toch? ? Dit is een goede reden om uw motorfiets zorgvuldig op te warmen voordat u vertrekt. Velen van ons doen dit omdat we onszelf wijsmaken dat rijden met een warme motor beter is om slijtage te beperken. Hier zit een kern van waarheid in, maar niet zoveel als je zou denken!
Dus ja, maar nee!
Vraag maar aan de motormonteurs wat zij ervan vinden, wat wij voor je hebben gedaan. En je kunt net zo goed vol gas geven net nadat je de motor hebt laten kraken - maar welke wilde durft zoiets te doen?! – het opwarmen van de motorfietsmotor gedurende 10 minuten is ook geen goed idee!
« Je motor te lang laten opwarmen terwijl hij stilstaat is niet ideaal om de simpele reden dat een motorfiets gemaakt is om vooruit te komen!«
Je motor te lang laten opwarmen terwijl hij stilstaat is niet ideaal om de simpele reden dat een motorfiets gemaakt is om vooruit te komen! Door het ontbreken van gevoelstemperatuur op de delen die normaal aan de wind worden blootgesteld, is de temperatuurstijging in de motor helemaal niet homogeen. De bovenste motor is te warm, de rest niet warm genoeg. Circulatie van vloeistoffen – olie of vloeistof – compenseert het alleen maar. Dit alles heeft invloed op de uitzetting, smering, enz.
Je motorfiets opwarmen voordat je vertrekt, een goede gewoonte
Hoe warm je je motor goed op voordat je vertrekt? Je zult zien, het is heel logisch. En als kers op de taart: het is goed te combineren in een startroutine, ook op ochtenden als je haast hebt!
- Bereid u voor zoals normaal: trek jassen, broeken, laarzen, enz. aan. Neem handschoenen en een helm mee.
- Haal de motorfiets uit de garage/box/binnenplaats/… (schrap wat van toepassing is) en start hem.
- Neem de tijd om uw helm op te zetten en daarna uw handschoenen.
- Rollen!
Wacht, eigenlijk is het nog niet voorbij! Deze paar minuten verwarmen zullen voldoende zijn geweest om de oliedruk te herstellen, de temperatuur iets te verhogen en de motoronderdelen te bedekken met een gunstige smeerfilm. Maar de echte sleutel is om de eerste kilometers rustig te rijden, dat wil zeggen niet te veel toeren te maken.
Een start die ook geldt voor uw banden, die langzaam hun optimale griptemperatuur bereiken, waardoor u geen risico loopt op onverwacht uitglijden. En dat geeft u de tijd om de machine weer onder de knie te krijgen, afhankelijk van de rijomstandigheden van de dag. Kortom: heel goed!
Zodra de motorthermometer groen is, is het goed, u kunt uw machine optimaal benutten. Laat ons in de context van het weggebruik natuurlijk niet zeggen wat we niet hebben gezegd!
Kleine verduidelijking: dit advies betreft het grootste deel van het huidige motorvloot, maar zoals altijd zijn er uitzonderingen. Motoren ouder dan dertig jaar of tweetaktmotoren hebben bijvoorbeeld een andere behandeling nodig. Een ander tijdperk, andere gebruiken!
En jij, heb jij nog andere gewoontes bij het starten van je motor?
Uitgelichte foto: Sourav Mishra
Hallo jonge mensen (en anderen!) Ik ben dol op uw opmerkingen van ervaren fietsers en zie dat uiteindelijk iedereen het eens is over het doel om hun fiets niet te beschadigen. Verwarm zachtjes en verhoog de passie geleidelijk. (zoals met je metgezellen!!!) Ik ben een jonge motorrijder, nou, ik bedoel liever een nieuwe motorrijder, want ik ben begonnen met motorrijden (alleen voor ritten en bij mooi weer) na aankoop van mijn BMW R 1200R van 2007 tot 59.000 km in augustus 2023. Nog nooit motor gereden. Ik heb me niet afgevraagd of het redelijk was om te beginnen met motorrijden op een leeftijd waarop ervaren rijders definitief stoppen, ik ben 74,5 jaar oud! (Rijbewijs behaald in 1971 en 2 uur gereden voordat ik met mijn motor vertrok) Maar het is een nieuw genot waar ik nog lang van hoop te kunnen genieten. Veel succes.
even een verduidelijking: koel starten, zonder oververhitting bij het stoppen is goed, maar je moet wel voldoende snelheid rijden zodat de motor niet worstelt in een versnelling die te lang is voor de snelheid. Dat zou net zo erg zijn als te hoog in de torens gaan.
Dag iedereen !
Het is namelijk niet nodig om een motorfiets of auto op te warmen. Het is net als je lichaam als je een fysieke activiteit doet, je moet er voor zorgen en voorzichtig beginnen met opwarmen. Wat mij betreft vertrek ik rustig met de motor om de temperatuur van de motorolie, de versnellingsbak, de ketting, de banden, kortom alles wat beweegt, te verhogen en dit gedurende 5 tot 10 km afhankelijk van de buitentemperatuur.
Fout in de elektriciteit, het is het tegenovergestelde, je moet de batterijen opwarmen (tenminste auto's, motorfietsen, ik weet het niet, maar veronderstel dat)
Interessant artikel, tot nu toe had ik de neiging om 5 tot 10 minuten te verwarmen.
Ik zal het niet nog een keer doen, dat zweer ik.
Hallo Jean-Michel,
Wees voorzichtig, we houden je in de gaten, hé! Alle grapjes terzijde, blij dat ik je iets heb geleerd :) Bedankt voor je feedback en een goede reis!
V – Loïc
Het opwarmen van de motor moet worden vermeden!
Een motorfiets is, zoals alle voertuigen, niet zomaar een motor, om onze mechanica te behouden,
Het wordt aanbevolen om te vertrekken nadat de motor enkele ogenblikken heeft gedraaid, zoals aangegeven in het artikel, en rustig te rijden totdat alle bewegende delen warm zijn (lagers, schokdempers, ketting enz.). Op deze manier behoudt u uw mechanica en bespaart u geld, bezoeken aan je favoriete monteur!
Hallo c yanic me g a kawa z750 2007 en geeft me alle adrenaline die ik nodig heb. Ik warm hem op vlak voordat ik vertrek. Ik hou van mijn fiets 🏍 en kan niet zonder mm op regenachtige dagen fijne reis iedereen
Iedereen heeft het natuurlijk over de motor, maar er zijn nog veel meer kwetsbare onderdelen van de motorfiets die het betreft en die niet warm worden als ze stil staan, de tandwielen van de versnellingsbak, de cardanas bij bepaalde motorfietsen of zelfs de vorkkleppen….
Hallo Steve,
Helemaal met je eens. Lang leve soepel rijden om *de hele* fiets op te warmen!
V – Loïc
Ik ben nieuw met motorrijden, maar ik merkte bij het lezen van de documentaire dat ik dit instinctief deed. Bedankt voor de info
Wat een onzin ! Ik, op mijn CBZGS-RR(R) met Kakapovtyp-circuituitlaat, omdat het 's ochtends rond 05.00 uur koud is, voordat ik naar mijn werk vertrek, neem ik de motorfiets voor mijn huis en laat hem opwarmen terwijl ik mijn koffie, als de ventilator aanslaat, is de motor heet, ik geef drie of vier slagen gas bij 9000 tpm (soms maak ik van de gelegenheid gebruik om de zekering te controleren om er zeker van te zijn dat deze goed werkt) en pas dan vertrek ik .
Is dat niet hoe je het moet doen?
Opmerking: ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn buren zeggen nooit hallo tegen mij, ze houden niet van motorrijders.
Lol, Joe Pepp, je buren om 5 uur 's ochtends slapen nog steeds, dus de 9000 tpm moet hen irriteren
nou... het hangt ervan af... om alleen maar over mijn laatste twee fietsen te praten, de Africa Twin, geen verwarming. Ik voerde een noodoproep uit zonder me zorgen te maken over de motortemperatuur. Maar er is geen sprake van snel gaan, op een reis van 10 minuten, wat winnen we? 30 seconden ? Nu is dat met de Versys 1000 niet meer mogelijk: het startstationair toerental is te hoog! je moet even wachten, wacht op een motortemperatuur van minimaal 50°. Gelukkig geen noodoproepen meer, we zijn met pensioen! Dus ik begin met de slijpsteen, en dan kleed ik me aan.
Dus warmte of geen warmte? Het hangt er vanaf! Het is aan iedereen om met zijn eigen machine te beslissen. Maar begin in ieder geval niet als een dwaas!
Hallo Berlijner,
Iedereen doet wat hij wil, volgens zijn verplichtingen en zijn filosofie van de mechanica. Dit is slechts een algemeen advies!
V – Loïc
Oké, dit gaat een beetje stom klinken, ik ben vast een van de weinigen die hun motorhandleiding leest. 😅 En in de gebruiksaanwijzing van mijn Kawa staat aangegeven dat je de motor niet langer dan een paar minuten mag opwarmen, anders kan deze beschadigd raken. Dus ik voldoe academisch, ik start de motor voordat ik mijn helm opzet, doe mijn jas dicht en trek mijn handschoenen aan, en als het motortoerental langzaam daalt, vertrek ik, vóór mijn kleine Z wordt ik te warm …
Lees de handleiding van je motor, de basis om hem volgens de regels van de art te onderhouden, goed gedaan Le Tof!
V – Loïc
Yamaha 900TDM. 20 jaar al op mijn schattige kleine fiets…. Geen snufjes op deze prachtige machine. Dus ga de garage uit, zijstandaard, start, sluit de garage, sluit de jas, helm, handschoenen, ik stap op en rol mijn kip!!! Heel zachtjes om de schoonheid te laten opwarmen op het ritme van de paar bochten die me naar de hoofdweg brengen. En daar, toch zonder overdaad, de hendel loslaten….. Wat een vreugde en dat gaat al 15 jaar door. ✌️✌️✌️
Ja, er is de elektrische motorfiets, zoals de ander zegt, maar ik vergelijk dit vervoermiddel niet met een echte motorfiets die echte sensaties teweegbrengt... inclusief die van twee minuten laten snuiven terwijl hij opwarmt voordat hij met een straaltje vertrekt van gas.
Pop-up! Mijn auto hdi 90 uit 2007 die ik sinds 2011 heb, 255.000 km, start, ik wacht minder dan 10 seconden en ik vertrek rustig (zomer en winter)... en hij loopt nikel (originele turbo)... toen ik mijn 4 had -takt motorfiets, ik zou precies hetzelfde doen...
Momenteel 125 nsr-r 2-takt motor uit 1996, daarentegen laat ik de motor enkele minuten opwarmen voordat ik rustig vertrek...
🙂
Ik ook HDi 90 uit 2000 met dezelfde kilometerstand..en hetzelfde voor de verwarming, 10 seconden en kip rollen (rustig natuurlijk), allemaal origineel ook! Voor de motor, Idem, en nul probleem…(1000 gsxs) 38000 km! Rijd veilig ✌️
Hallo, ik heb geen stoplichten vóór 30 km, het zal zeker op de juiste temperatuur zijn! Ik ben 68 jaar oud en met de 2-takt was ik de doos aan het opwarmen, maar sinds ik de 4-takt heb, rust ik mezelf uit en begin ik voorzichtig (gezien mijn leeftijd!) zonder voorverwarmen. Veel succes en wees voorzichtig!
Of het nu mijn Guz Calif of mijn Harley Low rider is, ik begin met de koppeling strak vast om de koppeling van de motor te scheiden. De starter voor de carburateur zou verboden moeten worden zodra de motor is gestart. Voor de injectie moet je het toerental verlagen, maar niets belet je om na het starten door te rijden. Het zit ook allemaal in het toerental, je mag een koude motor nooit overhaasten, of het nu een motorfiets uit 1975 of 2015 is. Motorrijder zijn betekent houden van mechanica, wat de moeite waard is.
Hallo Christian B.,
Goed advies om de koppeling los te laten om te starten, dat is altijd minder werk voor de starter! Bedankt voor deze aanvullende informatie.
V – Loïc
Recente motorfietsen met een hoog niveau aan boordtechnologie hebben een hitte-indicator. Zolang het niet groen is, geen hoge toerentallen. Eenvoudig!
Hallo… Wat betreft het feit dat mijn “machines” (BMW nine T & HD veertig hoogte) in een onverwarmde garage staan, het hangt sterk af van het seizoen… Van de lente tot de herfst, wanneer de temperaturen mild zijn… Zoals aangegeven begin ik, de helm, de handschoenen aan en daar gaan we... Aan de andere kant, in de winter, als de temperatuur rond de 0 ligt... geef ik toe dat ik hem wat meer laat draaien (omdat ik aan de viscositeit van de olie denk... en de grote temperatuurverschillen voor de onderdelen). Dan “op het gehoor” + een kleine gasstoot die we detecteren als het beter is…
Hallo jpf,
Het is duidelijk dat de context van groot belang is bij het omgaan met de mechanica van een motorfiets. En voelen blijft vaak een goede graadmeter!
V – Loïc
Hallo Potos,
Ik voel me niet bleek, de achterwielen vertrekken vanaf de helling van de garage.Vol gas.
Fijne dag.
Niet waar…😀
Wees voorzichtig, vrienden 💞
Een paar minuten opwarmen, de tijd om de motorfiets uit zijn schuilplaats te halen en de deuren te sluiten, zijn voldoende, en rij dan rustig zonder toeren of forceren van de mechanica bij lage toerentallen, bijvoorbeeld bij motoren met koppel. Het ideaal is om een lage gemiddelde snelheid aan te houden.
Laat uw motorfiets altijd warmlopen totdat de automatische starter afslaat of het stationair toerental weer daalt.
Ik ga pas weg als de temperatuur van de LDF 50°C is
Luister niet naar degenen die zeggen: bespaar je benzine...
Het is altijd stimulerend om ideeën over de motorfietsen van anderen te lezen.
Wij houden zoveel van onze machine….
Er alleen al over praten maakt mij blij.
De mijne is een Virago 1100 Yam.
Lage kilometerstand.
Ik let er op, het is een prachtig object, ik ben er trots op dat ik het heb.
Ik heb het in zijn originele vorm en moet bekennen dat ik het een beetje bewonder.
Ze geeft mij vreugde. Kortom, het doet mij deugd om er met u over te praten. Ik voel mij comfortabel in uw warme gemeenschap. Gedeelde vriendschappen.
Christelijk
Ja, persoonlijk streef ik ernaar om een paar minuten maximaal 2000 toeren te rijden en daarna geleidelijk het toerental op te voeren... met mijn Guzzi V7 zit ik grofweg op 80 in de 6e versnelling, waardoor ik in rustig verkeer kan rijden...
hierdoor kan de motorfiets opwarmen (motor, banden, etc.) en ook… de berijder 🙂
Persoonlijk start ik en laat hem 5 seconden draaien, stop de motor, haal de motor eruit, enz. Gedurende deze tijd wordt de warmte van de eerste start verspreid in de cilinder en zet de voering uit (het duurt langer om uit te zetten dan de zuiger ) hierdoor wordt de cilinder gelijkmatiger verwarmd en dan 2e keer opstarten, helm, handschoenen etc voorbereiden...en rustig onderweg voor de eerste km's....
GOED . Het was tijd om het uit te leggen, omdat veel mensen het niet weten. voor de auto is het hetzelfde. DANKJEWEL !
U moet de motor starten terwijl u de motorfiets rechtop houdt, anders wordt de olie slecht verdeeld en veroorzaakt het starten onverwachte krachtinspanningen.
Anders is er de elektrische motorfiets… geen problemen meer met de motorverwarming!
Rijd langzaam, bij het volgende rode licht is de motor heet.
Voor mij wordt het nog lang, het premier rode licht is 27 km van huis!