Volg ons :

Compatibiliteit met motorintercoms: Bluetooth of Mesh, kies de juiste standaard


Je hoeft het maar één keer geprobeerd te hebben om overtuigd te zijn: rijden terwijl je praat met je vrienden en reisgenoten vergroot zeker het plezier van de groepsrit. Het probleem is dat je tussen elke module een lange koppelingssessie moet doorlopen, waarbij je zorgvuldig de instructies moet volgen die je niet altijd bij de hand hebt. En soms is intercomcompatibiliteit niet eens gegarandeerd...

Nou, dat was vroeger! De motorintercomtechnologie is de afgelopen jaren aanzienlijk geëvolueerd. Communiceren in een groep tijdens het rijden was nog nooit zo eenvoudig als vandaag!

Bluetooth, koning van intercomcompatibiliteit

Vóór de komst van Mesh-technologie was Bluetooth het koningsverbindingsprotocol. Veelzijdig, het is ook nuttig voor verbind de intercommodule met de smartphone dan met GPS of een andere intercom. Nu de technologie zich heeft kunnen terugverdienen, zijn Bluetooth-intercoms ook het minst duur, wat behoorlijk doorweegt in de balans. Goed punt voor Dexter , die Bluetooth-intercoms aanbiedt met erkende effectiviteit voor een budget dat zo laag is dat iedereen zichzelf kan uitrusten.

Een ander voordeel van Bluetooth is dat je intercoms van verschillende merken kunt aansluiten, via een universeel kanaal zoalsUniversele poort van Cardo of deUniversele intercom van Sena. In tegenstelling tot typische merkspecifieke kanalen zijn universele kanalen niet gecodeerd. Ze zorgen ervoor dat alle modules er verbinding mee kunnen maken. Let op: wanneer er twee intercoms van verschillende merken zijn aangesloten, kan het zijn dat je geen toegang meer hebt tot de overige handsfree kitfuncties van de intercom.

Soms zal het nodig zijn om de intercom-smartphone-applicatie te gebruiken om de verbinding correct te configureren. Een open protocol genaamd Open Bluetooth-interom (OBI) zou de verbinding tussen de verschillende merken intercoms verder moeten vergemakkelijken, op voorwaarde dat ze deze allemaal adopteren.

4 motorrijders en maximaal 1500 meter bereik voor Bluetooth

Rijden met z'n tweeën, de ideale configuratie voor communicatie met Bluetooth-intercoms

Als het om intercom gaat, kent Bluetooth nog behoorlijk wat beperkingen. Ten eerste is de geluidskwaliteit vanwege de beperkte datasnelheid duidelijk inferieur aan die van Mesh-technologie. Niets staat een goed begrip in de weg, maar als je van een smartphone van de nieuwste generatie komt, verlies je.

En bovenal blijkt het onmogelijk om meer dan vier motorrijders aan elkaar te koppelen. En nogmaals, ten koste van complexe en herhaalde manipulaties op de vier apparaten. Ieder vormt dan de schakel in een keten die niet verbroken mag worden met het risico dat de koppeling vernieuwd moet worden! Als de volgorde van de motorrijders verandert (inhalen gaat zo snel!), of als een motorrijder achterop raakt, bijvoorbeeld omdat hij voor een rood licht staat, is de ketting gebroken. Het is daarom over het algemeen noodzakelijk om de intercoms opnieuw aan te sluiten…

Rijd als duo, makkelijk (rijder) met een Bluetooth-intercom

Laten we tot slot toevoegen dat het bereik van Bluetooth-intercoms beperkt is. Tel 1000 tot 1500 meter die in het algemeen wordt aangekondigd... In feite is het veel minder omdat er altijd obstakels zijn tussen twee intercoms. Dit helpt niet bij het risico van ontkoppeling.

Kortom, we raden aan om verbinding te maken via Bluetooth als u met zijn tweeën bent, in de piloot-/passagiersmodus of met slechts één begeleider. In dit scenario is het moeilijker om ‘de keten te doorbreken’. Vanaf drie verbonden mensen is het in uw beste belang om voor Mesh-technologie te kiezen...

Mesh, een verbindingsprotocol dat de compatibiliteit van groepsintercoms vereenvoudigt

Motorrijden in een groep, een plezier dat vertienvoudigd wordt door de mogelijkheid om samen te communiceren

Krachtiger, comfortabeler en flexibeler in gebruik: Mesh-technologie is wijdverspreid geworden in het assortiment van motorfietsintercomfabrikanten. Ze bieden nu allemaal motorintercommodellen aan die dit verbindingsprotocol aanbieden.

In het geval van Mesh geldt er ook een beperking op het aantal deelnemers aan de discussie. Bij Sena hebben we het bijvoorbeeld niet over 4 personen, maar over maximaal 24 personen. Dat zijn veel mensen! Bij Cardo kondigen we maximaal 15 personen aan op het moment dat we deze regels schrijven, wat al voldoende is.

De grens betreft uiteindelijk de mogelijkheid om in zulke grote aantallen op één kanaal te chatten. Wees gerust, het is mogelijk om discussiegroepen te organiseren, openbaar of privé, om de communicatie te vereenvoudigen.

Soepele ontkoppeling en superieure audiokwaliteit

De Dexter D1, een bijna legendarische intercom uit het Motoblouz assortiment

Mesh-techno steunt op een dynamisch netwerk, wat betekent dat de volgorde van de deelnemers niet langer een beperking is. Je kunt je in de groep verplaatsen, inhalen, ingehaald worden, etc. Het is zelfs mogelijk om de discussie te verlaten (de blaas heeft zijn imperatieven...) en er later weer aan deel te nemen. En dat allemaal zonder enige manipulatie: dat alleen al verandert de gebruikssituatie compleet.

Ook de geluidskwaliteit is veel beter. De technologie maakt inderdaad een voldoende datasnelheid mogelijk om audiogenot te verkrijgen en het begrip te vergemakkelijken.

Het Mesh-netwerk, een eigen en... duurdere technologie

Motorintercoms met Mesh-technologie zijn erg praktisch, maar ook duurder

Echt perfect, Mesh-verbindingstechnologie voor groepen fietsers dus? Ja, maar het heeft twee beperkingen. De eerste is dat de technologie van elke fabrikant eigendom is. Begrijp dat als het gaat om compatibiliteit met andere intercoms, het dood is. Als u in het bezit bent van een Sena intercom die compatibel is met Mesh-intercom, kunt u in de huidige stand van zaken bijvoorbeeld geen verbinding maken met een Dynamic Mesh van Cardo of een Mesh 2.0 van Cellular Line ...

Wij raden u daarom aan om zorgvuldig met uw motorvrienden af ​​te stemmen over de technologie die u moet kiezen bij de aanschaf van motorintercoms voor het rijden en communiceren in een groep.

Hetzelfde geldt voor intercoms die specifiek zijn voor een headsetmodel. Hun technologie lijkt stelselmatig afkomstig te zijn van die van een groot intercommerk. Sena levert bijvoorbeeld intercoms voor Shoei gt-air 3 en Neotec 3 of die van Schuberth C5, E2 en S3.

Labels intercom

Deel dit artikel

Loïc

Redacteur en tester voor Motoblouz , ik ben een onvoorwaardelijke fan van wegen met bochten. Voor mij is de motorfiets zowel een vluchtmiddel als een vervoermiddel.

Geen commentaar

Voeg de jouwe toe

Sluit de mobiele versie af